Debat: Misvisende klumme om PVC i Furesø Avis
14/04/2020Debat: PVC-industrien mangler ikke vilje til grøn handling
29/04/2020I forlængelse af klimapartnerskabernes anbefalinger lancerer PVC Informationsrådet klimakampagne. Netop PVC-plast har stort potentiale til at bidrage til opfyldelse af klimamålene. Kampagnen bygger primært på de resultater, som den europæiske PVC-industri har opnået gennem miljøprogrammet VinylPlus.
Plast er nærmest blevet symbol på klimaudfordringen, da plast kræver olie at producere og genererer CO2, når det forbrændes. Samtidig er plast et synligt affaldsproblem, særligt når det ender i naturen. På den anden side kan plastmaterialer bidrage til klimareduktioner ved fx at forlænge fødevarers holdbarhed, og plastprodukter kan være langtidsholdbare og egner sig fortrinligt til genanvendelse.
Netop holdbarhed og genanvendelse er egenskaber, som knytter sig til PVC-plast. PVC er jo det mest anvendte materiale i byggeriet – her anvendes 70% af de omkring fem millioner tons PVC, der produceres i Europa hvert år. Samtidig har PVC-industrien arbejdet målrettet på at udfase uønskede stoffer og øge genanvendelsen gennem de seneste to årtier gennem miljøprogrammet VinylPlus, der samler hele værdikæden af PVC-relaterede virksomheder. Programmet har kostet investeringer i milliardklassen.
En frivillig aftale, der virker
VinylPlus-programmet udmærker sig ved at være en frivillig industri-aftale der fungerer, og det har blandt andet medført, at FN og EU-Kommissionen anser PVC-industrien som rollemodel for andre industrier og som frontløber for cirkulær økonomi.
PVC-materialets unikke egenskaber og VinylPlus-programmets resultater er basis for en ny kampagne fra PVC Informationsrådet, der lægger sig i direkte forlængelse af Klimapartnerskabet for affald, vand og cirkulær økonomis anbefalinger.
Direktør i PVC Informationsrådet Ole Grøndahl Hansen uddyber: “Da vi læste klimapartnerskabets rapport, slog det os, at PVC-plast kan bidrage til opfyldelse af overraskende mange af målene som partnerskabet opstiller. Eksempelvis når det gælder langtidsholdbare og genanvendelige byggeprodukter, udvikling af biobaseret PVC, samt udvikling af nye tilsætningsstoffer, der muliggør genanvendelse.”
Kampagnen vil bestå af faktaark og videoer, der i kort form forklarer koblingen mellem PVC og klima. Målgruppen er relevante folketingsudvalg, miljømyndigheder, kommunale beslutningstagere, grønne organisationer, erhvervslivet og andre med interesse for plast og klima.
Kampagnen vil løbe af stabelen i den kommende tid på pvc.dk/klima, Twitter, LinkedIn, YouTube og i dagspressen.